Keväinen aurinko
houkutteli emeritus-katsastajamme kertaamaan taitojaan SPV.n järjestämässä
koulutuksessa palomiesten majallaSuvisaaristossa. Katsastustoiminta jatkaa kehittymistään
meriturvallisuuteen ohjaavan ja opastavan palvelun suuntaan ja koulutuksessa
saatiin kuulla monenlaisia kokemuksia aina Imatraa myöden.
Erityisesti
mieleen jäivät lasikuituvenesuunnittelun vaiheet ensin puuveneitä seurailevasta
60-luvun tukevasta rungosta 70-90-lukujen yhä tarkempaan käsintehtyyn
materiaalin optimointiin. Tuorein 2000-luvun vaihe on ollut koneistumisen
aikakautta, mikä on näkynyt sisäkkäisten rungon kuorien esiinmarssina.
Yllättäen nämä tuoreimmat veneet sisältävät siis eniten riskejä näkymättömiin
jäävistä vaurioista onnettomuuksien sattuessa.
Puuveneetkään
eivät jääneet huomiotta, mistä muistui mieleen tulevien kesien silmänruoat
klassisten linjojen ystäville. NJK:n Valkosaari isännöi arvokasta tilaisuutta
heinä-elokuussa, kun 5,5mR venekunnat
käyvät taistoa Kultapokaalista alan Maailmanmestruuskilpailussa.
Kultapokaalista
kisaaminen toimii hienona alkusoittona elokuussa 2020 järjestämille
12mR veneiden Maailmanmestaruuskilpailulle. 12mR toimi Maailman vanhimman yhä
jaettavan urheilupalkinnon America’s Cupin veneluokkana 1920-luvulta 1990-luvun
alkuun. Ainoa kotimainen 12mR-vene on Kotkan puuvenekeskuksessa kunnostettu
Blue Marlin, jonka omistaja Henrik Andersin on ollut aloitteellinen näiden
klassikkokaunotarten lipumiselle Helsingin suuntaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti