Hernesaaren telakka-alue muuttuu tiiviiksi kaupunginosaksi meren äärellä. Samalla nykyinen talvinen telakka-alueemme muuttaisi pitkällä tähtäimellä vuorottelemaan Hernesaaren kärkeen rakennettavien kesäisten risterilijälaitureiden kanssa.
Hernesaaren asemakaavamuutos on herättänyt huolta alueen asukkaissa, sillä samaan aikaan vastaavan kaltaisen, rajallisesti kantakaupungin katuverkkoon yhdistyvän Jätkäsaaren liikenneongelmat ovat nousseet toistuvasti julkisuuteen. Kuten Hernesaari, myös Jätkäsaari on suunniteltu vähäautoiseksi ruuhkautumisten välttämiseksi. On kuitenkin huomattava, että Jätkäsaaressa ruuhkautumista aiheuttaa ennen kaikkea yli odotusten paisunut lauttaliikenne autoineen ja matkustajineen, mitä ei Hernesaaressa ole odotettavissa.
Hernesaari tarjoaa sen sijaan muun muassa uuden vesiurheilukeskuksen, mikä saattaisi antaa toivoa myös jonkin asteen veneilypalveluiden ja tarvikeliikkeiden siirtymisestä lähemmäs satamaamme.
Jätimme asemakaavaluonnoksesta mielipiteemme, mihin oli reagoitu kohtuullisesti. Kuitenkin kaikista olennaisin talvisäilytykseen liittyvä määräys oli muuttunut aiempaa epämääräiseksi. Saatuamme tilaisuuden kommentoida 26.3.2019 kaupunkympäristölautakunnassa esitettyä asemakaavaehdotusta, laadimme alla olevan muistutuksen jatkosuunnittelussa huomioitavaksi.
Merisataman venekerho ry:n muistutus koskien
Hernesaaren asemakaavaa ja asemakaavamuutosta
Kirjaamisnumero HEL
2017-013476
Haluamme kiittää valmistelevaa työryhmää huomioimisestamme asemakaavamuutoksen
valmistelussa. Asemakaavan vaikutuksiin veneilykulttuurin kannalta on reagoitu
ja talvisäilytys on huomioitu jatkosuunnittelussa muun muassa tekniseen
verkostoon varautuen.
Kuitenkin toteutukselle on jätetty suuria vapauksia merkittävissä
kohdin, mikä uhkaa tämän välttämättömän toiminnon toteutumista. Talvisäilytystä
poistetaan Helsingistä hälyttävää tahtia, joten tämän kaavan toteutuminen on
olennaista veneilytoiminnan jatkuvuudelle.
Tämä muistutuksemme painottaa aiemmassa mielipiteessämme
esitettyjä asiota, joita ei ole nähdäksemme kyllin selkeästi huomioitu
vuorovaikutusraportissanne ja jatkosuunnittelussanne.
- Asemakaavan vaikutuksiin oli toiveidemme
mukaisesti lisätty maininta asemakaavan positiivista vaikutuksista veneilylle,
mikä on hieno ele.
Toivoisimme kuitenkin selostuksen asemakaavan vaikutuksiin
liitettävän maininnan veneilyn kulttuuriperinnöstä merelliseen kaupunkiin
kuuluvana, ympäri vuoden jatkuvana kokonaisuutena. Tässä asemakaavamuutoksessa
on saavutettavissa harvinaisen hieno tasapaino kesän vesiurheilukeskuksen ja
talviajan talvisäilytyksen muodossa, minkä toivomme olevan esimerkkinä jatkossa
tuleville, veneilyyn liittyville asemakaavoille.
- Talvisäilytyksen koordinoiminen Helsingissä
Helsingin veneilijöiden neuvottelukunta Helvene on keskustellut
Kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialan merellisten palveluiden kanssa mielipiteessä
mainitsemamme Liikuntaviraston julkaisusarjan B 53 Veneiden talvisäilytys
Helsingissä-raportin toimeenpanosta käytännössä. Merellisten palveluiden
kasvavan koordinointivastuun tulisi tulisi heijastua myös kaavamääräyksissä.
Merisataman alueen talvisäilytyspaikat ovat jo nykyisellään
täynnä ja nykyiset talvisäilytysmahdollisuudet alueella käytännössä
poistuvat tämän asemakaavaehdotuksen myötä. Raportissa mainittujen
isompien veneiden siirtäminen kauemmas vaarantaisi alueella asuvien jäsentemme
harrastuksen tulevaisuuden. Tämän vuoksi mm. veneiden kuljetettavuus tulee
huomioida kaupunginlaajuisesti näin merkittävän, etenkin suurille veneille
soveltuvan talvisäilytysalueen kohdalla, jottei lopulta vain pienen helpotuksen
heikkenevään tilanteeseen tarjoava alue täyty veneillä, jotka olisi helppo
säilyttää etäämmälläkin.
- Risteilijälaitureille sijoitettava uusi
talvisäilytysalue (LS, Satama-alue. Alueelle saa sijoittaa satamatoiminnan edellyttämiä
rantarakenteita, täyttöjä, kaivuja, rakennelmia ja rakennuksia. Aluetta
saa käyttää veneiden talvisäilytykseen.) on muuttunut aiempaa epämääräisempään suuntaan.
Hernesaari on nykyisellään Helsingin kaupungin hallinnassa oleva
alue. Hallinta siirtyy asemakaavanmuutoksen yhteydessä itsenäisempää
päätösvaltaa käyttävälle Helsingin satamalle, mikä heikentää Kulttuurin ja
vapaa-ajan merellisten palveluiden neuvotteluasemaa olennaisesti. Talvisäilytysalueen
toteutuminen ei ole todennäköistä, mikäli asia jätetään liikelaitokseksi
itseään kutsuvan Helsingin sataman hyvän tahdon varaan.
Nykyinen talvisäilytysalue Merikadun vierellä siirtyy jo
tulevana syksynä muuhun käyttöön, mikä kasvattaa painetta risteilijälaiturin
ratkaisun onnistumiselle. Jotta asemakaavan veneilykulttuuriin liittyvät
positiiviset vaikutukset voisivat toteutua, tulee asemakaavamääräyksen
talvisäilytystä koskeva osa muuttaa esimerkiksi kaava-alueen LP-merkinnän
tapaan: ”Alue on varattava talvikaudella veneiden talvisäilytykseen”.
- Talvisäilytyksen toiminnasta sopiminen kynnystoimeksi
asemakaavan risteilijälaiturin toteuttamiselle
Kaavamateriaalin yhteydessä on mainittu, ettei talvisäilytyksen
ajankohtia merkitä kaavamääräykseen. Ulkopuolisen silmin vaikuttaa siltä, että
aikatauluista ei olla päästy selkeään yhteisymmärrykseen. Ajankohdista tulee
kuitenkin sopia jonkinlaisena kynnystoimena asemakaavan toteutukseksi jo ennen
alueen siirtymistä Helsingin sataman hallintaan. Sekä veneiden kunnostus että
kaupungin laituripaikkojen keväthuolto vaativat aiemmin mainittua, 30.4.
päättyvää säilytyskautta pidempää aikaikkunaa erityisesti kaupunkikuvassa
positiivisina pidettyjen puuveneiden huoltamiseksi.
Seuraavassa esimerkin omaisesti viimeisten viiden vuoden
2014-2018 ajalta kerättyä tilastotietoa keskimääräisistä ilman lämpötiloista
eri ajankohtiin päättyvillä kunnostuskausilla sijainniltaan ja
olosuhteiltaan lähinnä Hernesaarta olevalta Harmajan
havaintoasemalta (lähde: https://ilmatieteenlaitos.fi/havaintojen-lataus#!/).
Prosenttiluku kertoo mm. venevahojen käyttöön sopivan, yli +5°C
ja lakkojen ja pohjamaalien vaatiman, yli +10°C osuuden ajankohdan vuorokausista.
Sulkeissa laskennallisten viikonloppujen osuus vuorokausista kuvaamassa
käytettävissä olevaa tehokasta työaikaa.
1.4.-10.6.:
> +5°C osuus 60% vuorokausista (17%)
> +10°C osuus 24% vuorokausista (7%)
1.4.-15.5.:
> +5°C osuus 38% vuorokausista (11%)
> +10°C osuus 4% vuorokausista (1%)
1.4.-1.5.:
> +5°C osuus 17% vuorokausista (5%)
> +10°C osuus 0% vuorokausista (0%)
Tilastot osoittavat selkeästi, ettei ilmastostamme piittaamatta
typistetty talvisäilytyskausi palvele tarkoitustaan veneiden ylläpidon
kannalta. Toivomme, että tämä tuodaan neuvottelevien osapuolten tietoon, jotta
oleellinen, kynnystoimena tehtävä sopimus alueen talvisäilytyksestä ei sitä
sivuuttaisi. Sopimuksessa tulisi huomioida myös mielipiteessämme mainitut
välttämättömät kausittaiset varusteet mm. tuulisuutta vastaan.
- Veneilijöiden autopaikoitus toteutuu voimassa olevan
asemakaavan Merikadun LP-1-alueella, mutta poistuu kokonaisuudessaan
asemakaavamuutoksen myötä Merisataman alueelta. Nykyisen alueen
pysäköintijärjestelyä ei yrityksistä huolimatta saatettu kaavan hengen
mukaiseen muotoon, jossa talvisäilytysalueen kesäinen rinnakkaiskäyttö olisi
palvellut nimenomaan veneilijöiden tarpeita pysäköintitunnuksin tms.
järjestelyin. Maksullinen pysäköinti esimerkiksi kolmen viikon mittaisella
kesälomapurjehduksella osoittautui poikkeuksetta liian kalliiksi järjestelyksi.
Muuttuva asemakaavajärjestely ei osoita korvaavaa järjestelyä
veneilijöiden pysäköinnille, mikä vaikeuttaa alueen ulkopuolisten Merisataman
veneilijöiden välttämätöntä huoltoajoa jatkossa. Toivomme, että tähän esitetään
ratkaisu asemakaavan tarkentuvassa suunnittelussa.
- Kahvila Carusellin muuttuvat järjestelyt vapaan kulun suhteen
eivät ole perustelu selkeästi kaavamateriaalissa. Kaavamääräyksen aiempi
sisältö ”alueelle ei saa rakentaa kulkuyhteyksiä tai merinäkymää
haittaavia aitoja” tuntuu turvaavan esitettyä paremmin Helsingin merellisen
strategian mukaisen rannan vapaan kulun toteutumisen. Esimerkiksi reitin
katkaiseva kahvilayrityksen levittäytyminen rantaan saakka tuntuu erikoiselta
näihin suurempiin päämääriin nähden.
- Pistäytymislaiturien ympäristö tilapäisten merellisten
palveluiden varauksina
Pistäytymislaitureiden lisääminen rannoilla on odotettu parannus
kaupungissamme. Merelliset yrittäjät ovat kokeneet urbaania elämää rikastavan
tilapäisenkin sijoittumisen rannoille vaikeaksi kaavamääräysten vuoksi.
Mielipiteessämme esitimme, että kaavamääräykset antaisivat liikkumavaraa
merellisien vapaa-ajanpalveluiden kehittymiselle jatkossa esim. sup-lautailun
kaltaisina, tilapäisinä uusina ilmiöinä. Materiaalissa mainittu huoltohaaste
puiston takaisesten pysyvien rakennelmien suhteen vähenee olennaisesti, mikäli
kaavamääräykset sallivat erilaisia tilapäistoimintoja esim. veden, viemärin ja
sähkön sujuvien liittymien kautta.
Näkisimme, että kaava voisi antaa pitkälle rantaviivan osalle
Löyly-saunalta uudelle vesiurheilukeskukselle joustavia mahdollisuuksia myös
tilapäisille palveluille esim. laiturimerkintöjen (vl) yhteydessä.
- Lopuksi kommenttimme nähtävillä olevan materiaalin teknisistä
rajoitteista, mikä ei liity erityisesti Hernesaaren asemakaavamuutokseen,
mutta toivomme viestin siirtyvän eteenpäin organisaatiossanne.
Karttapalvelusta saatavilla oleva pdf-materiaali on etenkin näin
suuren asemakaavamuutoksen yhteydessä runsasta. Tiedostomuoto estää
harmillisesti erilaiset asiasanahaut, mikä vaikeuttaa olennaisesti vastineiden
laatimista ja jopa kuntalaisen oikeusturvaa nähtävillä olemisen yhteydessä.
Lisäksi ainakaan yleisesti käytetty Acrobat reader ei salli kokonaisten
tekstikappaleiden lainaamista, mikä vaikeuttaa täsmällisen palautteen
antamista.
Toivomme, että teknistä ratkaisua kehitetään jatkossakin
ergonomisempaan suuntaan. Esimerkiksi jo toteuttamanne asemakaavakartan ja
kaavamääräysten hajauttaminen eri tiedostoiksi helpottaa materiaaliin
tutustumista hyvällä tavalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti