Kauden sään vaihtelu muistutti aiempaa enemmän lapsuuden
kesiä. Viileänä alkanut kesä jatkui heinäkuun puolivälin tienoille tuulen
ollessa paikoin navakkaa ja ukkosten näyttäviä. Heinäkuulla koettiin pitkä
pohjoistuulen jakso, joka piti ilmaa raikkaana antaen viimein tilaa
vääjäämättömälle lämpenemiselle elokuun alkua kohti. Lämmin syyssää jatkui
lokakuun alkupuolelle, minkä jälkeen sää on vaihdellut satunnaisista
pakkaspäivistä pitempiin pilvisiin viileisiin kausiin.
On kulunut noin vuoden päivät, kun IPCC sai äänensä kuuluviin ilmaston muutoksen etenemisestä ja asiaan on suhtauduttu vakavuudella kautta sivistyneen Maailman. Kotikaupunkimme Helsinki on asettanut ilmastotavoitteensa korkealle, joten itsekin innostuin selvittämään 70-luvun hengessä tapahtuvan veneharrastukseni vaikutuksia. Lipaston yksikköpäästölaskurin kautta löysin paremman puutteessa tiedot 2-tahtimopojen polttoaineen kulutuksesta ja vertasin sitä moottorimme kulutuksesta suuntaa antavien laskutoimitusten kautta arvioituihin käyntitunteihin veneen omistamisen aikana.
Lapsiperheen arjessa olemme käyttäneet moottoria kasvavassa määrin osittain
heikkotuulisen kesäloman päivämatkoja venyttämään ja se on suhteellisesti havaittavissa.
Kaudella kertyneet arvion mukaiset 150kg päästöt hiilidioksidiksi muutettuna
ovat vielä tyhmällä matematiikalla kuudella elinvoimaisella puulla
korvattavissa, mutta ajatellessani määrää hiilisäkkeinä tuntuu sekin melko
raskaalta kantaa.
Ottaessani yhteyttä Lipaston asiantuntijoihin erilaisten venemoottoreiden kulutuksesta he totesivat käyttämäni kulutettujen
polttoainelitrojen laskutapaa periaatteessa oikeana hiilidioksidipäästöjen
osalta, mutta lupasivat täydentää laskuriaan muiden päästöjen määrään
vaikuttavien venemoottorityyppien osalta jatkossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti